Vannak olyan intézmények a vizuális kultúrában, amik megkerülhetetlenek, ha szeretnénk közelebb kerülni a kiválasztott művészeti ág bűvköréhez. Az animáció világában az egyik ilyen nagynevű oktatási létesítmény a francia honban gyökeret vert GOBELINS (School of Visual Arts), ami 1975 óta működik, mely időszak alatt számos stúdió munkáját segítette és megannyi neves alkotót készített fel későbbi áldásos tevékenységére. 2019-ben még a legjobb animációs iskola díját is elnyerte az Animafest Zagreb keretében.
Szerencsére saját Youtube-csatornát üzemeltetnek, amin keresztül a tanulók egyes projektjeit megosztják a nagyközönséggel. Így megtaláljuk köztük a díjnyertes animációkat, a kreatív csoportmunkákat, illetve az Annecy fesztivált (Annecy International Animated Film Festival) reklámozó miniműveket is. Ezek közül emelnék ki pár alkotást, amik már hosszú-hosszú évek óta nem hagynak nyugodni:
Annecy-szignál
Alig egy percbe sűrítik ezek a filmek a cselekményt, mégsem érezzük kapkodónak vagy követhetetlennek az eseményeket. A komplex történetek életre hívása ugyanis nem az időtartamtól függ, hanem a logikai kapcsolatok felismerhetőségén múlik. A viszonyok felfedéséhez pedig olyan univerzálisan ismert mozdulatokat és szimbólumokat használtak fel, amik a megértést mindenki számára elérhetővé teszik.
Sawa 2013
Az alig fél perc időtartamú animáció a Varsó létrejöttéről szóló történetek egyikét eleveníti fel, mely szerint egy halász (Wars) és egy hableány (Sawa) nászából születtek meg a település első lakói. Az animáció a mitikus szál mozgatórugójának az anyai ösztönt tekinti. A történetvezetésre a rész-egész viszonyok egymásba játszása jellemző, ez teszi látványossá és többrétűvé a rövid filmet.
Shifting Waters 2008
Szintén az Annecyt reklámozók közé sorolható az egyperces mű, amiben az emberi kapcsolatok dinamizmusa és folyamatos változása kerül fókuszba. A fekete-fehér árnyalatokkal dolgozó animációban legalább háromféle alakváltást mutatnak meg a menekülő-üldöző párost követve.
Promo/Szekvencia
A bemutató-darabok közül azok az ajánlók is kiemelhetők, amelyekben szintén megjelenik az összetett viszonyrendszer, de felfejtésük már valamivel mélyebb interpretálást kíván. Az egyik ilyen rövid videó a Petit Jour (2018), aminek leírása a digitális technika, effektek használatának elsajátítására, karaketranimálásra vonatkozó program gyakorló feladataként jelöli meg a filmet. Az animáció hátterében szinte lélegzik a részletgazdagon ábrázolt erdő és növényvilág (respect special effects!).
Hosszabb rövid filmek
Vannak olyan hosszabb (4-6 perces) animációk is a feltöltött anyagok között, amelyek a hallgatók komplett munkáit (pl. végzős vizsgafilmek) mutatják be, rend szerint meg is találhatjuk őket a nemzetközi filmfesztiválok programjainál. Ezekből választottam ki említés-szinten a következőket:
The Lighthouse Keeper 2009
A világítótorony őre az éjszakai műszak alatt kerül összetűzésbe egy hatalmas rovarral. Az incidensnek komoly következményei lehetnek, ha hagyja, hogy figyelmét elterelje a munkáról az ismerkedni vágyó idegen.
Trois petits points 2010
Látszatmegoldásokkal elfedni a problémákat nem igazán célravezető, csak idő kell ahhoz, hogy robbanjon a bomba. Valami ilyesmiről szól a több díjat bezsebelő animáció, ahol a háború utáni állapot helyreállítása kerül fókuszba.
Le Royaume/The King and the Beaver 2010
Sokat akar a szarka, de nem bírja a farka. Körülbelül ezzel lehetne összefoglalni a csodás várat megálmodó, önző király zsarnokságát, aki nem elégszik meg az egyszerű, környezetkímélő megoldásokkal.
A gobelinről tehát ne csak a szövött kárpitokra asszociáljunk, jusson eszünkbe az animáció is. Ha többet szeretnél foglalkozni a presztízsértékű GOBELINS munkásságával, ajánlott az iskola honlapjának olvasása: https://www.gobelins-school.com/
ÜP