Zsebmozi

Zsebmozi

Szempár villan a bozótban

2021. április 18. - Zsebmozi

Mindig szerettem az olyan jeleneteket, amiknél a sötét növényzetben, bokrok közül fokozatosan vagy akár észrevétlenül egy alak rajzolódik ki. A horrorfilmek imádják ezeket a sejtelmes pillanatokat, de más műfajok is használják a természet rejtekéből előmászó emberek okozta meglepetéseket. Mi olyan megkapó az emberi testet körülölelő növényzet képi megjelenítésében? A témát érdemes kicsit messzebbről vizsgálni és a mozgóképekben jelentősebb pozícióba kerülő növényekbe, pontosabban azok jelentésébe és szerepébe beleszagolni.

 

Virág egyenlő karakter

Nemrég találkoztam olyan filmekkel, ahol a virágok jellemzik a főbb karaktereket. Van olyan mozgókép, ahol csak és kizárólag a virág külső tulajdonságai alapján lehet összefüggést találni a szereplők és a növények között, de előfordul, hogy a növény biológiai jellemzőivel ötvözve ismerjük fel a hangsúlyos karaktereket és jön el a befogadásban a nagy aha-pillanat.

A boldogságvirág

A boldogságvirág

Jessica Hausner nem tud elszakadni a virágoktól, ha filmkészítésről van szó. A 2020-as A boldogságvirág központjában egy olyan emberek által alkotott antidepresszáns virág, nevezett Little Joe (magyar fordításban Jancsika!!) áll, aki növeli az emberekben a boldogsághormon termelését, nem mellesleg pedig sterilnek terveztek készítői. A növények a túlélés érdekében megfertőzik az embert, hogy tovább nemesítsék fajukat. Bár a felhang alapján egy testrablós horrorra is gondolhatnánk, a történet valójában az anya-fia kapcsolat köré szerveződik, ahol a művészi kép és színhasználat az érzelemmentességet és az emberi viszonyok elidegenedését hangsúlyozza. A virág ördögien élénk piros színe hideggé teszi a környezetet. Az élénk színek határozott határvonalat húznak a tárgyak, emberek közé, ezzel együtt azonban konfliktusokra sem kerül sor, hiszen nincs érintkezés az elválasztott entitások között. A főszereplő Alice és az általa “fejlesztett” virág között sok a hasonlóság, az érzelmi világ felszínessége mindenképp az egyezőségek egyike közé sorolható. Számomra a film a saját ridegsége ellen forduló nő küzdelmeit mutatta meg kissé bizarr, de élvezhető formában.

Őrült szerelem

Amour fou (2014) | MUBI

Keretes szerkezetet követve jelenik meg a virágcsokor mögött feltűnő női arc a szintén Jessica Hausner rendezte az Őrült szerelemben. A kezdetben megjelenő csokor sárga szirmainak élettel teli összhatásával ellentétben az őszi elmúlás és fásultság kevésbé élénk színeivel jelentkezik a később kreált csokor. Míg a sárga virágkavalkádban a női karakter, Henriette arca alig látszódik, addig az őszi ritkás szálak mögött jól kivehető minden vonás az arcán, ami szorosan összefügg a karakter fejlődésével. A kezdetben helyzetét elfogadó és azt nem firtató fiatalasszony a költő Heinrich-kel való találkozása után egyre jobban elmerül saját érzelmeinek és élethelyzetének feltérképezésében. Ebben a filmben a virág nem képezi tárgyát a dialógusoknak, viszont a fontosabb jelenetekben kiemelt pozícióba kerül, így kénytelen a néző jobban szemügyre venni külső jegyeit. Ha pedig ezt megteszi, onnan már nem nehéz a háttérben ügyködő hölggyel párhuzamot vonni.

 

Virág egyenlő tiltott vágyak

A vörös rózsa univerzálisan elfogadott szépségét sok mozgókép kiemelte, párhuzamot vonva a nők külleme és a virág között. Persze az is közhely, hogy a rózsa szép, csakhogy tüskéi vannak, szóval érdemes óvatosan fogdosni.

filmnews.hu | Értékelés: Amerikai szépség (American Beauty)

Amerikai szépség, Csipkerózsika

Növényi keretbe foglalt alak szerepel az Amerikai szépségben, ahol az ikonikus jelenetben rózsaszirmok övezte gyönyörű, fiatal női testről ábrándozik a kapitalista világ kapuzárási gondokkal küzdő főhőse. A vörös rózsa a csábítás és a kielégítetlen vágyak szimbólumaként temeti maga alá a középkorú férfit. Itt nem feltétlen csak a növény jelképezi az epekedés tárgyát, de a szín is jelentősen hozzájárul a kísértéshez. A rózsa azonban színtől függetlenül sokszor tűnik fel ebben a szerepben. A Csipkerózsika pl. számos filmfeldolgozásban és a klasszikus Disney-mesében a tiltott dolgok vonzerejét ábrázolja. A Disney-változatban a tiltotton túl a tiszta szépség megjelenítését szintén a rózsára bízzák. A kettő között mondjuk nincs éles határvonal, mert ami tiltott és vonzó, az azért valamilyen szempontból szép is.

 

Virág egyenlő illumináltság

A virágok a felszínen szépnek tűnnek, de mérgezőek is lehetnek és súlyuk alatt nem nagyon van mozgástere a terhet hordozónak.

123Movies Gomovies on Twitter: "Watch Online Midsommar 2019 Movies Official  WATCH » https://t.co/3qpUAK59Fe DOWNLOAD » https://t.co/3qpUAK59Fe If you  love watching movies online, you most likely have heard about the Vacation!  Sites platform. [

Midsommar

A Midsommar kapcsolati dráma (másoknak horror) a virágokat a női szereplő köré fonja. A növény bódító hatása  a felszínen abban nyilvánul meg, hogy ebben az állapotban másként látja a szereplő a környezetét, plusz alávetve a kábulatnak, nem tud szabadulni a skandináv tradíciók következményeitől sem. Az illumináltság viszont a lányra eggyel mélyebb szinten szintén érvényes: jelesül, ha a kapcsolatához való hozzáállását nézzük. Nehezen ismeri fel, milyen mérgező a viszony, kiszolgáltatott helyzete miatt benne ragad az egészségtelen kapcsolatban. 

 

Növényzet egyenlő misztikum

Kells titka (The Secret Of Kells, 2009) - FilmDROID

Kells titka, Wolfwalkers

Egyik kedvencem a növénynek az a mozgóképi megjelenési formája, amit már az eszmefuttatás elején is pedzegettem: mikor a bozótból előbukkan egy alak. Tomm Moore rajzfilmes császár minden bizonnyal hasonló vonzalmainak próbál eleget tenni, hiszen két meséjében is így tűnnek fel a főbb karakterek, akik valamilyen mágikus-rejtélyes titkot őriznek. Az egyik a Kells titka, ahol Aishling (hol kislány, hol farkas képében) mutatkozik meg a főhős kisfiú előtt. Eleinte csak a szempár vehető ki a sűrű növényzetben, akárcsak a másik rajzfilm, a Wolfwalkers esetében (ahol szintén egy farkassá átalakulni képes lány rejtőzik a rengetegben). Érdekes, hogy a horrorfilmek villogó szempárjának hideglelős felbukkanását használja fel egy olyan műfaj, ami a fiatalabb korosztály számára is nézhető. Persze jelen esetben az ismeretlen megjelenése nem a félelmet vonja maga után, inkább a kíváncsiságot és a misztikumot hangsúlyozza. Az üzenet éppen ezért nem az, hogy amiről nincs tudomásunk, attól csak rosszat várhatunk és nem is szabad megismerni vagy közelebbről szemügyre venni. Épp ellenkezőleg: minél több tudás birtokába kerülünk, a természetben rejtőző mágia annál elfogadhatóbb, értékesebb lesz Persze teljes mértékben így sem kapunk minden kérdésünkre választ, de ettől csak még szebbé válik a mágikus természeti övezet, amit szemlélni jó kis elfoglaltság, de erőszakkal belenyúlni elítélendő.

 

Növény egyenlő körforgás

A forrás / The Fountain (2006) | MAFAB.hu

A forrás

A forrás a természetet az élet és halál témájával köti össze. Úgy nyer örök életet a szereplő, ha egybeolvad a természettel. Körülbelül azt rágja a szánkba Aronofski, hogy a halál az élet velejárója, el kell fogadni, ne küzdjünk ellene egyrészt azért, mert felesleges, másrészt meg jól megszívjuk, ha ez elvonja a figyelmünket magáról az életről. De Kurosawa is megmondta ezt már az Álmokban, M. Night Shyamalan kevésbé sikeresen pedig Az eseményben. Meg ugye, ha beleszólunk a természet dolgaiba, akkor az bosszút áll, mint a korábban említett Jancsika. 

 

Tanulság: érdemes kerülni a génkezelt virágokat, a végén még horrorfilmes klisékkel rontunk ki a bokrok közül.

 

 

ÜP

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr8016505556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása